פיתוח מערכות מידע

ידע הוא כוח, וכולם יסכימו שצבירה של מידע על מגוון נושאים היא כוח בעל ערך רב שיכול לשמש אותנו בהרבה צמתים, בהחלטת החלטות ובלמידה מטעויות העבר. כבר בשנות השישים התעורר צורך שדרש מענה – ארגונים גדולים וחברות שצמחו לממדי ענק רצו לשמר את המידע שברשותם, לתקשר בצורה יעילה ומהירה ולהחליט החלטות חכמות יותר מבוססות ידע – וכך התחיל עידן מערכות המידע.

מהו פיתוח מערכות מידע?

פיתוח מערכות מידע הוא התאמה אישית של מערכת האוגרת מידע ומסדרת אותו, כדי שכל עסק מכל סוג יוכל לגשת במהירות ובנוחות למידע הנדרש בכל רגע נתון, לנתח אותם, להפיק מהם דוחות ולהסיק מהם מסקנות הרלוונטיות להמשך הפעילות. לכל עסק יש צרכים שונים ומידע שונה, ולכן הפיתוח מתמקד בהתאמה אישית של הרעיון הכללי לנישות הספציפיות הרלוונטיות.

לא רק כספת זיכון: מהו הצורך בפיתוח מערכות מידע?

בשנות ה-60, כאשר רק התחילו להשתמש במערכות מידע על מנת לנהל את המידע בחברות, השתמשו במערכות בסיסיות שתפקידן היה לשמר את המידע הקיים ולאפשר שליפה יעילה של תיקי עבר. אין להמעיט בערך היכולת לשלוף מידע מסודר מהעבר, שכן הוא מלמד אותנו רבות על העתיד ויכול לעזור לנו בהחלטת החלטות חכמה ומבוססת יותר. זה בדיוק מה שהבינו מנהלים ומפתחים של מערכות מידע כמה שנים מאוחר יותר, וכיום מערכות המידע הן לא רק כלי לשימור מידע אלא גם כלי לניתוח אנליטי, המתבסס על נתונים קיימים ויכול לשנות באופן מהותי החלטת החלטות חשובות. המערכות האלו הן גם כלי להעברה של מידע בזמן אמת בין כל גורמי החברה והמחלקות השונות, הן נוחות וידידותיות למשתמש וללקוחות הקצה והן בסיס התשתית לכמעט כל ארגון הקיים היום בעולם.

מי באמת משתמש במערכות מידע?

בקצרה: כולם. מערכות מידע הפכו כל כך חיוניות למשק, שהמחשבה של ניהול עסק בלי מערכת מידע נשמעת כמו רעיון מופרך. מערכות המידע הן כלי גמיש, היודע להתאים את עצמו לצורכי החברה או הארגון ולתת את המענה המדויק על פי אפיון. קיימות מערכות מידע שהפונקציות שלהן מתאימות כמעט לכל ענף קמעונאי הקיים כיום במשק – אופנה, מסעדנות, מלונאות, רכב, נדל"ן והרשימה עוד ארוכה. נוסף על כך, מערכות מידע שפיתחו חברות פיתוח כמו חברת קונסיסט משמשות כיום גם עיריות, משרדים ממשלתיים וגופים צבאיים.

מהם הסוגים הקיימים של מערכות מידע?

יש כמה סוגים של מערכות מידע המשמשים לייעודים שונים ומכילים פונקציות שונות:

מערכות מידע לניהול ועיבוד תנועות

מערכת עיבוד תנועות (TPS) היא מערכת המתעדת את הפעולות והנתונים השגרתיים בעסק – הכנסת נתונים, מכירות, מלאי, תנועות פיננסיות שונות ועוד. המערכת הזאת עוזרת לעובדים ליצור שרשרת מעקב, תיעוד וניהול של כל פעולה. המערכת הזו מאפשרת עיבוד נתונים נרחב וניתוחים מעמיקים, לצד הפקת דוחות במהירות ובקלות.

מערכות מידע לניהול תמיכת החלטות

מערכת תומכת החלטה (DSS) נועדה לסייע לדרגים שונים בארגון להחליט החלטות במקרים מורכבים כמו אי ודאות, החלטות חדשות שאין לארגון דוגמאות קודמות שאפשר להסתמך עליהן, כאלו הדורשות מענה מיידי ועוד. במערכת זו יש מגוון כלים אנליטיים שיעזרו לחקות את סביבות ההתנהגות הדרושות להחלטה נכונה ויעילה, לחזות נתונים ולהסביר תופעות.

מערכת דשבורד

מערכות דשבורד, אשר נקראות גם פורטלי מדדים, מציעות בתור שירות עיקרי העברת מידע ניהולי בשרשרת הניהולית בצורה יעילה, גרפית, ממוקדת ומהירה. מערכות דשבורד יציגו בדרך כלל גרפים ויזואליים, מתוך ההבנה שקל יותר להבין מידע המוצג בצורה חזותית מאשר מידע המוצג בצורת טקסט. המטרה של מערכות הדשבורד היא לתת מידע מדויק למנהל, ולפיו הוא יוכל להסיק באיזה תחום כדאי לו להתעמק כעת, מהי הפעולה הנכונה ומתי כדאי לנקוט אותה.

מהם היתרונות של פיתוח מערכות מידע?

לפיתוח מערכות מידע יש כמה יתרונות חשובים הרלוונטיים לכל ארגון, חברה ומוסד בארץ ובעולם:

סדר המערכת – סדר הוא הכול

כנראה שאמא שוב צדקה – אי אפשר לחשוב בהיגיון בחדר מבולגן, וזוהי בדיוק הטענה של מערכות המידע. כאשר תקבל את הטלפון מהילדה הכי יפה בכיתה, אתה כבר יודע שאתה חייב ללבוש את החולצה הכחולה בפגישה הבאה – כך עולה מהנתונים, ומאותם נתונים תעלה גם המסקנה שבדיוק כמו הילדה היפה, גם כאשר תתקשר החברה הגדולה לעשות איתכם עסקים – אתה כבר יודע שבדיוק אז תצטרך לשלוף במהירות את הנתונים שיסגרו את העסקה. החלטות נכונות וחשובות נעשות מתוך סדר המידע והמערכת בארגון.

מענה אנושי

מערכות מידע הן כלי נפלא והכרחי לניהולו של כל ארגון, אך מערכות מידע לבדן אינן שוות יותר מדי. אפשר להתבלבל ולחשוב שמערכות מידע יעשו את ניתוח הנתונים ופילוחם עבורנו, יפיקו את הדוחות ואף ישלחו את המוצר המוכן ללקוח, אך כמובן שהמציאות היא אחרת ומערכות מידע הן רק כלי שבא לשרת אותנו. זה אומנם נראה מובן מאליו, אך אם נתעמק בנושא נראה שיש מעין הרמוניה נפלאה בין בני האדם למערכות המידע – הכוונה היא לראות את הסינרגיה שבשילוב הכוחות של המוח האנושי והטכנולוגיה ועד לאן היא יכולה לקחת אותנו. הרעיון של מערכות המידע הוא די פשוט – אנשים מזינים נתונים לתוך המערכת, המערכת שומרת את המידע, לאחר מכן היא מנתחת את כל המידע שהצטבר בזיכרון שלה ומפיקה דוחות על פי הנתונים שהוזנו. כולם מרוצים, חכמים ויעילים הרבה יותר.

התאמת המערכת

תארו לעצמכם מצב שבו מערכת מידע המיועדת לצרכים צבאיים מוטמעת ברשת ליבוא ירקות – נשמע קצת בעייתי ולא יעיל. חשוב מאוד להתאים את שיטת הפעולה של המערכת למוסד שבו היא מוטמעת כדי להבטיח פעילות מוצלחת וניהול נכון של כל הארגון למשך שנים ארוכות.

אפיון מערכות מידע

אפיון מערכות מידע הוא כנראה השלב הקריטי ביותר בתהליך הפיתוח, כיוון שחשוב מאוד להגיע מוכנים עם אפיון מפורט של הצרכים והדרישות של הארגון. החברה המקצועית שתיעזרו בה לבניית המערכת המתאימה לכם ביותר תעבור איתכם תהליך של אפיון, שבו תדברו בדיוק על הצרכים של הארגון ועל הדרישות והכלים הנדרשים במערכת, כדי שהם יוכלו להבין בדיוק אילו פתרונות הם יצטרכו לספק לכם.

לידה חדשה של מערכות מידע

מערכות מידע הן אומנם שם כללי להמון סוגי מערכות, אך כמו שהזכרנו – כל ארגון יכול לפנות לחברה שתייצר עבורו מערכת מידע שתתאים בדיוק לצורכי הארגון. אותה מערכת מידע תהיה ייחודית כי רק לאותו ארגון יש אותה, ומידותיה תפורות לחברה ברמה של שמלה לכלה. התהליך להפקת מערכת מידע פנים ארגונית שכזו בנוי מכמה שלבים חשובים:

  • האפיון – המערכת תיבנה על סמך דרישות הארגון כדי שהיא תתאים לו בדיוק
  • הקיים – המצב הקיים כרגע בארגון חשוב להבנה של איך מתנהלים העניינים כרגע, ואיך אפשר לשפר תהליכים דרך מערכת הניהול ולייעל את העבודה
  • הניתוח – הנתונים המתקבלים בארגון עוברים ניתוח כדי להסיק מהם מסקנות ולהבין איך ולהשתמש בהם בעתיד
  • הנראות – או במילים אחרות, ידידותיות למשתמש. על מערכת המידע להיות נוחה וקלה לתפעול כדי שתתאים לכל עובדי החברה השונים
  • הבנייה – הקמה ופיתוח של מערכת המידע עצמה. זהו הצד הטכני של הסיפור, ובו בדרך כלל יריצו מפתחי המערכות כמה בדיקות כדי לוודא תקשורת תקינה ואפס תקלות
  • ההטמעה – שלב חשוב נוסף הוא הכרת המערכת לעובדים והטמעתה בצורה נכונה ובריאה בארגון. המטרה היא שהמערכת תהיה נגישה ושכולם יכירו אותה על בוריה, כדי שיהיה אפשר להפיק ממנה את המיטב

מה מציעים WEDEV לפיתוח מערכות מידע?

חברת WEDEV היא בעלת ניסיון רב בפיתוח אפליקציות, מערכות CRM וחנויות מקוונות, המעורים כבר שנים רבות בפיתוח מערכות מידע למגוון סוגים של עסקים ומוסדות. בין שאתם רוצים להתייעץ על שיפור המערכת הקיימת שלכם, לבנות אחת חדשה או להיחשף לאפשרויות הרבות הקיימות בשוק, אנחנו כאן בשבילכם לספק מידע מקצועי, אמין ומונגש כדי שתוכלו להבין בדיוק מה יש לכם בידיים ומה אנחנו יכולים לספק לכם.

לסיכום – כל כך הרבה מידע צריך ניהול נכון

בעולם שבו המידע מצטבר לערמות וירטואליות המכסות את כל רחבי הרשת, מצאה האנושות לנכון למנות מנכ"לית כלל עולמית לבעיה – שמה הוא מערכות מידע. הטכנולוגיה היא רכיב נרחב במציאות שלנו והיא כאן להישאר, בין שאנחנו אוהבים אותה או לא, והיא עוזרת לנו בכל כך הרבה תחומים בחיים עד שתקופה ללא מוצר כזה נראית מסובכת ואף לא הגיונית לחלקנו כיום. מגוון מערכות המידע הוא עצום כדי שכל חברה, ארגון, משרד ממשלתי או עסק יוכלו לבנות לעצמם מערכת מידע מותאמת אישית שתשרת את המטרות שלהם בנאמנות אין קץ. 

מערכת מידע היא כלי חיוני מדי בשביל לוותר עליו, ואם כבר החלטתם שאתם צריכים אחת כזאת מומלץ להשתמש בשירותים של אנשי מקצוע כמו חברת WEDEV, שיבנו בשבילכם את המערכת המדויקת ותיהנו מסביבת עבודה מודרנית, חדשה ומתקדמת.